сряда, 19 януари 2011 г.

БУРГАЗЛИИ - МЪЖЕ В РИСК

Зачестяват случаите на домашно насилие над мъже в Бургас

от ТАНЯ ИВАНОВА
"Жена ми ме удари ме с юмрук в лицето и разкървави носа ми. Седмица ходих с насинено око, не смеех да се покажа пред комшиите. Станах за срам, какъв мъж съм?!- разказва със сълзи на очи 54- годишният Георги от Бургас.- Положението става все по- нетърпимо. Живеем с двете ми дъщери, съпругата ми и тъща ми. Бабата е неподвижна, на легло, а жена ми и момичетата не сядат на маса без бутилка... Последният път жена ми избухна, защото отказах да направя интимен тоалет на майка й. Мъж съм, неудобно ми е, три жени са вкъщи, и трите нямат работа. Могат поне да се грижат за бабата. Разбесня се, нарече ме
"Мухльо!"
напсува ме пред дъщерите ми. Всичко под влияние на алкохола..."След 28- годишен брак Георги и Мария се развеждат, но продължават да живеят заедно в новозакупено след развода им жилище. При тях живеят и двете им дъщери- на 21 и 24 години. Едната е неомъжена и с дете на 3 години."Всичко правя заради внука- той е едничката ми радост. Като ми каже "Дядо" и сърцето ми се обръща, забравям лошото... От години търпя психически и физически тормоз от жена ми. Затова се и разведохме. Това е единственото ни жилище. Мога да си позволя да ида на квартира, но какво ще правят те без мен? Аз плащам сметките, пазарувам. На една моя пенсия сме, но се оправям. Само да не ме биеха и да не живеех в непрекъснат страх..."- продължава да трепери чичо Георги.

При последната кавга с жена му, тя разбирва бутилка от бира в тила на мъжа. Руква кръв и главата на бай Георги е шита в Бърза помощ. Съседи викат полиция, а всички в кооперацията знаят за делириумните ексцесии на Мария. Полицейските инспектори насочват жертвата към консулт в Център за превенция от насилието в Бургас, където той подава молба за защита от домашно насилие.
"Друг път ме е
замеряла с пепелници
Хвърля всякакви тежки предмети, като се напие. Дъщерите ми са на нейна страна, заедно делят чашката. Единствено добра дума чувам от тъща си. Обслужвам възрастната жена, подмивам я, варя й супа. Не знам какво бъдеще и възпитание ще дадат тези алкохолички на детето... За него ми е жал, не за мен, аз съм си изпял песента..."- вайка се Георги."Като стана на 40 години жена ми тотално се промени. Постоянно ме тормози за пари, като се прибера в къщи това е единствената ни тема за разговор. - споделя 43- годишният Румен от Бургас.- Вечно не й достигат пари, обижда ме, хока ме. Нарича ме "прост работник", за нея съм необразован, тъп. Аз плащам всички сметки, погасявам и банков кредит. Всички пари, кото тя изкарва, са за нея. Дори не я питам какво прави с тях... Искам само този психически тормоз да спре!"
Румен работи в строителна фирма по 10 часа на ден и не разполага с достатъчно време за децата- на 15 и 17 години. Мъжът преживява особено тежко незаинтересоваността на жена си за бъдещето на сина и дъщеря им."Когато дъщеря ми кандидатства за езикова гимназия, съпругата ми с нищо не й помогна. Другите майки ходят с децата, подават документите. Жена ми се държи, сякаш децата й пречат на личния й живот. Мисля, че освен че не може да ме понася, си е хванала и любовник. Случайно видях жена ми в града с друг мъж, изглеждаха много близки. Почувствах се смачкан и използван"- отчайва се Румен. Мъжът споделя, че се чувства непълноценен, потиснат, с потъпкано
мъжко достойнство
За Центъра за превенция на насилието научава от медиите и търси консултация със специалист. Чувството за срам му пречи да подаде молба за защита по ЗЗДН, въпреки че е консултиран за правата си, а чувството за малоценност- да се справи сам със ситуацията. Самият той не разбира причините за промяна в поведението на жена си, агресията и нетърпимостта й. Винаги се е опитвал да задоволява потребносттите на семейството си и никога не е бил груб със съпругата си. Напоследък Румен е депресиран.
"Отгледах сина си сам. Не ме питайте как... Жена ми ни изостави преди 14 години, замина да работи в чужбина и така и не се върна. Нощем карам такси, за да изкарвам прехраната ни- разказва 55- годишният Огнян от Бургас.- Синът ми стана на 24 години, раздразнителен е, нито учи, нито работи. Караме се често, а последният път забоде вилица в крака ми. Немотията ни побърка всички, нищо добро не ни чака. Блъсках се 14 години сам, а останах и без надежда за спокойни старини..."
"Направихме консултация на момчето и се установи, че се касае за тежко психично заболяване. В другите случаи става въпрос за проблеми от битово естество, които водят до конфликти- употребата на алкохол, липса на финансови средства за пълноценен живот, ревност, липса на доверие"- коментира Диана Видева, психолог от
Центъра за превенция на насилието
в Бургас."Насилието над мъже ескалира!"- каза в заключение тя. Разменените социални роли и все по- агресивната еманципираност на жените не вещае нищо добро за доскоро "силния пол". Освен че си извоюва име на върла пушачка и посягаща често към алкохола жена, българката изземва и функциите на "силния юмрук" в семейството. Дали пък тя не си връща за годините доминация на чисто балканския мачизъм и семейно насилие от страна на мъжа?...

Заедно срещу насилието!

"Център за превенция на насилието и престъпността" е създаден от Община Бургас, МВР Бургас и неправителствената организация "Деметра". От юни 2009 г., когато заработва, помощ са потърсили 275 човека, сред които 43 мъже. Центърът е единственият в страната, който работи с мултидисциплинарен екип - общински служител, полицейски инспектор, юрист, психолог и социален работник на едно място. Досега там са проведени 493 консултации, от които 111 с психолог, 56 със социален работник, 243 с юрист, 37 с полицейски инспектор и 57 консултации с общински служител. Към Районен съд Бургас са подадени 75 молби за защита по Закона за защита от домашно насилие. От тях 71 са със Заповед за защита.


Глобата за насилие е до 1 000 лева
Закон за защита срещу домашно насилие урежда правата на лицата , пострадали от домашно насилие. Мерките за защита на жертвите се се прилагат в срок от един месец до една година. Включват отстраняване на извършителя от съвместно обитаваното жилище, забрана да приближава жилището, местоработата и местата за социални контакти и отдих на пострадалото лице, задължаване на извършителя на насилието да посещава специализирани програми; насочване на пострадалите лица към програми за възстановяване. Във всички случаи съдът с решението по чл. 15, ал. 1 налага на извършителя и глоба в размер от 200 до 1000 лв.

Валя Станкова, гл. експерт, община Бургас:
"Зачестява насилието на деца над възрастните им родители!"


- Г-жо Станкова, защо в много от случаите клиентът не подава молба за защита от домашно насилие?
- Най- честата причина е срам. Това е много по- силно изразено при мъжете, които търпят насилие от страна на жените си. В други случаи като случая на прободения с вилица мъж, клиентът е подал заявление в полицията за постоянните заплахи за живота и здравето му, както и молба за защита по ЗЗДН. До този момент не се е решава да сигнализира Районна прокуратура Бургас за съдействие и освидетелстване на своя син.
- Феномен ли е насилието над мъжа за нашите балкански ширини?
- Все по- често се среща, за съжаление. Но ако говорим за ново явление, това е насилието, упражнявано от пораснали деца върху възрастните им родители.
- Достатъчна ли е работата на подобни центрове като вашия?
- Освен консултиране на жертви на насилие, в нашия център работим по програми за превенция на насилието както и със студенти, обучаваме лица от 12-18 г., полицейски служители, учители. Правим проучвания, информационни кампании, хепанинги, организираме и програми за извършители. Центърът в Бургас е единствен по рода си пример за единомислие и сътрудничество между институциите.

(от вестник "168 часа")

Няма коментари:

Публикуване на коментар