четвъртък, 20 януари 2011 г.

Българка преплува Босфора за 44 минути


Делфините на Босфора й носят късмет

от ТАНЯ ИВАНОВА
"Докато пътувахме с корабчето към старта на състезанието, видях делфини. Бяха много близо и си помислих, че ще бъде малко стряскащо, ако ги видя, докато плувам маратона. Но сгреших- беше добра поличба и делфините ми донесоха късмет!- разказва 20- годишната плувкиня Мария Златкова, която разби конкуренцията при преплуването на Босфора.- Преди състезанието се запознах с българи, които вече бяха плували този маратон. Казаха ми по кои сгради да се ориентирам. Веднага след старта и малко преди финала има огромни мостове, под които минавахме. Влизаш в огромни сенки, които действат заплашително. Когато си свикнал да плуваш на светло, тъмнината те потиска. За щастие, бях психически подготвена за изпитанията на Босфора"- споделя българката, която финишира първа на маратона на 18 юли.
По нейни думи, преплуването й е донесло положителни емоции и е било изпитание за качествата й на плувец и за спортната й воля. Личният й рекорд на тренировки е 10 километра или 2 часа като време. "Ръцете ме боляха от самото физическо напрежение, но аз вярвам в себе си и познавам възможностите си. Към края се появиха и вълни и студено течение. Плувахме цели шест километра и половина. Минавах точно по линията на течението и бях много бърза. Докато плувах, ориентир ми беше Димитър Виденов- той е печелил маратона 11 пъти. Той се нареди трети в окончателното класиране. Всички се борехме за позиции, но плувахме на големи разстояния един от друг. Гледах да не се разсейвам и да не се обръщам назад. Сестра ми е била на 200 метра зад мен, но не я виждах" - разказва за предизвикателствата на състезанието Мария.Конкуренцията на Мария е смазваща- 740 плувци мерят сили в 7 възрастови групи. Надпреварата започва от азиатската част на Истанбул- пристанището в квартал "Канлъджа".


"Маратонът Галата- Варна е по- къс с два километра, но се плува по- трудно. В първия момент, когато излязох от водата, не успях да разбера на кое място съм. Тогава един от съдиите ми показа електронното табло с имената на завършилите, видях че съм първата жена и бях страшно щастлива. Минута и половина след мен завърши сестра ми, която стана втора. Тогава радоста ми вече беше пълна!"- спомня си оспорваното състезание Мария.Златкова побеждава плувкините на домакина Турция, на Румъния, Холандия, САЩ, Австралия, Австрия, ЮАР... Мария и София Златкови стават четвърта и пета в комплексното класиране. "Сестра ми първа започна да тренира плуване. Аз съм неотлъчно в басейна вече 11 години. Баба ми водеше всеки ден мен и брат ми в плувен клуб "Люлин". Отначало просто исках да се науча да плувам, но след това този спорт ме заплени"- споделя Мария.
"Бях буйно дете. Майка ми държеше да уча, а баща ми ми казваше: "Тренирай здраво, спортът е сила". С брат ми сме близнаци, но сме родени на различни дати Това пораждаше въпроси и проблеми, хората ни се смееха "Как така на различни дати?" Изпреварила съм го и се раждам половин час преди полунощ на 14 юли, а той- час по- късно." Мария дълги години е в националният отбор по плуване, участвала е на 3 балканиади и на международни турнири в Турция, Гърция, Македония, Румъния, Кипър. Сред най- добрите й постижения са второ и трето място на балкански игри, многократно е ставала републиканска шампионка.
"Като малка се скатавах от тренировки, обичах да се гмуркам под другите и да ги гледам как плуват- смее се Мария.- Родителите ми винаги са ме възпитавали да бъда целеустремена и когато се захвана с нещо да го правя по най-добрия възможен начин. Завистта в спорта се поражда не толкова от постиженията на спортистите, а от разликата в материалната база. За някой има пари и условия за подготовка, а за други не. С плуване в България не можеш да се издържаш и поради тази причина спортистите рядко се задържат в големия спорт"- разсъждава победителката.За успехите си е благодарна на семейство си, на първия си треньор Емил Стоичков и на сегашния Любомир Ценков, който я подготвя и за маратона в Турция.
"С приятеля ми се запознахме в коридорите на НСА. Щяхме да се блъснем, но добре, че не се разминахме... Той също е плувец, казва се Георги Сейменов- споделя лични факти Мария.- Сестра ми София е 3 години по- голяма и вече следва магистратура в в НСА " Васил Левски". И тя, и брат ми са плувци, а никой в семейството ми не е с такъв ген. Родителите ми са инженери по професия и никога не са се занимавали с плуване. С мен са на всичките ми състезания, радват се, когато побеждавам и плачат, ако съм загубила"- доволна е от подкрепата Мария."Слушам бързи танцувални парчета преди тренировка. Харесвам Риана. Така се настройвам за плуването. Слушах музика и преди да преплувам Босфора. Тренирам усилено за Републиканско първенство по плуване и маратона Галата-Варна. Ще участвам и на Световното първенство по водно спасяване, което е новата ми страст.""Винаги съм искала да бъда спортист. Спортът осмисля живота ми. В НСА уча специалност треньор по плуване, но бих искала да запиша и спортна анимация или мениджмънт"- планира амбициозната Мария."Пак ще преплувам Босфора и този път ще бъда първа!"- казва в заключение тя.


Ежегодното преплуване на Босфора се провежда за 22 път. Плувният маратон е организиран от Турския национален олимпийски комитет. Участват над 750 души, професионални плувци и ентусиасти. На 18 юли всички участници успяват да преплуват водната връзка от 6,5 км между Азия и Европа. Тази година при мъжете състезанието печели 17-годишният Хасан Муслуоглу, който преплува Босфора за 41 минути и 20 секунди.

Няма коментари:

Публикуване на коментар