сряда, 19 януари 2011 г.

Асансьорният бос Илия Златанов: Има семейна мафия в Държавната агенция по метрологичен и технически надзор!

Срещу служители на Държавната агенция по метрологичен и технически надзор тече разследване на ДАНС, споделиха разпитвани по случая. Държавните служители Юлиан Иванов, директор на Инспекция за държавен технически надзор и съпругата му Ива Иванова, експерт в Отдел "Контролно- методичен" са разследвани по обвинения за взимане на подкупи за лично облагодетелстване, твърдят запознати. Разследването се води след жалби на предприемачи в сферата на съоръженията с повишена опасност, които твърдят, че Иванови и техни доверени лица от регионалните инспекции ги рекетират за пари. Големият асансьорен бос Илия Златанов сподели мнение в качеството си на засегнат.

"Иванови и още няколко техни феодала изнудват всички, заети в сферата на надзорните съоръжения- парни котли, газови инсталации, газопроводи, бензинопроводи, цистерни за газ, газостанции и бензиностанции- категоричен в обвиненията си бе Златанов. - Синът им работи при депутата Константин Велчев т.е. едни и същи хора отговарят и за надзор и за изпълнение в газовия бизнес."

През 2005 Златанов закупува стария асансьорен завод в Дупница и започва да го ремонтира. По неговите думи опасните съоръжения там не са били надзиравани от 9 години. Златанов свидетелства как в момента, в който закупува завода, при него идва Регионалният шеф на инспекцията Костадин Башов и запечатва крановете и съдовете под налягане, за да "не работели неправомерно".

Пишат му акт, който той оспорва. Според него Юлиан Иванов е наредил на Кирил Гамизов- тогавашен началник на Отдел Надзор на кранове, да направи фалшиво заключение. "Иванов заплаши Гамизов с уволнение преди пенсия- така човекът нямаше да си вземе 12-те заплати като държавен служител"- обвинява Златанов.Нито един асансьор в страната не може да върви, без фирмата производител да получи разрешение от ДАМТН по член 36. Когато пада асансьор в "Майчин дом" през март, при Златанов, чието е съоръжението, отиват служители на ДАНС. По думите му, Иванови са разследвани, но силен политически чадър възпира хода на разследването срещу тях.

"Не бих се очудил, ако Красимир Велчев упражнява натиск върху разследването- гневи се главният секретар на Асоциацията на производители и вносители на асансьори Златанов.- В бранша съм от 1971 година, изнасям асансьори в 16 европейски страни. Тук все още действат наредби в рязко противоречие с европейските. Три четвърти от фирмите в нашия бизнес бяха дискриминирани от ДАМТН."Асансьорният предприемач стига още по- далеко в разкритията си.

"До миналата година Лабораторията по горивата не работеше. Ива Иванова направи така, че през 2007-2008 тя да не бъде преакредитирана. Внесоха се милиони тонове бензин като керосин, за да не се плаща акциз. Влязоха стотици милиони контрабандно, тъй като митничарите нямаше къде да изпращат за лабораторен анализ."

Членове на Софийската търговско- промишлена камара организират пресконференции и пишат открито писмо до премиера Бойко Борисов, в което настояват за отстраняването на Иванови. Според Георги Чернев, председател на Софийската търговско промишлена камара, в България умишлено не се въвежда разделение между оперативната работа по съоръжения с повишена опасност и контрола върху тях както е в Европа, защото по този начин се обслужват корупционни интереси.

В открито писмо до премиера Борисов се заявява: "Въпросното семейство ( Юлиан и Ива Иванови) да бъде разследвано; ДАМТН да бъде закрита, такава агенция няма в ЕС; Наредбите, касаещи бранша, да бъдат 100% адекватни на закона и на евродирективата. Политическият чадър над Иванови от страна на високопоставен депутат да бъде снет; Надзорът върху бранша от ДАМТН да излезе от ДАМТН и да отиде към Министерство на транспорта.

"Вместо това, Иванови лобират за закриване на Дирекция "Безопасност, технически надзор, здравословни и безопасни условия на труд" в Министертво на транспорта, споделиха от ведомството. До скоро Дирекцията е осъществявала специализиран технически надзор над съоръжения с повишена опасност, включително на пристанища, летища, жп инфраструктура. Ако Дирекцията бъде закрита, това би осигурило тотален монопол на Държавната агенция по метрологичен и технически надзор над съоръжения с повишена опасност. Частни фирми биха инспектирали безопасността на съоръженията с повишена опасност в сферата на транспорта и това би пренасочило между 8-12 милиона в частния бизнес.

"Това ще са фирми, контролирани от Иванови. Целта е пълна свобода на техните действия, неспазване изискванията на европейската нормативна база, за което от съществено значение е и липсата на ефективен контрол от страна на държавата в лицето на ДАМТН", коментираха запознати от министерството. Към този момент фирма за оценка на съответствието е завела иск срещу служители от Дирекцията по безопасност за причинени вреди в размер на стотици хиляди лева. "Ако подобна фирма издаде документ за съответствие срещу подкуп и само една цистерна гръмне, ще издуха 10 сгради"- категоричен бе държавен служител от ведомството.


Васил Георгиев, бивш служител в ДАМТН: "Ще ме убият, ако проговоря!"

- По какъв начин сте засегнат от вашите бивши колеги Иванови?
- Аз работих до 2007 година при Юлиан Иванов- главния директор на Инспекция за държавен технически надзор и съм в течение на нещата. Осъден съм на смърт! Това са хора с голямо влияние, а тях ги пази политически чадър. Тази есен за мен ще бъде изпълнена присъдата. Ще ме убият по съвсем законен начин. Осъден съм на 2 години ефективен затвор, които ще лежа в Пловдивския затвор. Бях обвинен, че съм подбудил колега да издаде неправомерно решение, докато бях служител на инспекцията. Прокурорът искаше 6 месеца условно, съдията даде 2 години ефективно. Още есента ще бъда убит от циганите в затвора.
- Как според вас Иванови извършват незаконни неща?
- Започват от най- дребното- регистрация на съоръжение с повишена опасност- например автокран. Имате един автокран, който е работил във Варна и го местите на обект в Банско. За да започне той да работи, ви трябва разрешение от Инспекцията. Трябва да представите техническо досие на съоръжението, което е огромен набор от документи. Тогава Иванови или подопечните им мафиоти- регионални шефове на Инспекции, най- силен сред които е благоевградският Башов, ви казват: Дай 3 хиляди лева, защото трудно ще намериш тези документи! Началниците на регионални инспекции отказват да регистрират техническите ви съоръжения, търпите загуби в крайна сметка плащате. За регистрация на газстанции се плаща между 5 и 10 хиляди лева, за асансьор- 2 хиляди евро. Да не говорим, че всяка година трябва да правите и пререгистрации.
- Приравнено ли е българското законодателство към европейското?
- Самият Закон за технически изисквания към продуктите е така написан, че дава възможност за корупционни практики. Ива Иванова е перфектен юрист и се ползва с огромно влияние в бившето Министерство на икономиката. Ще ви цитирам Закона : "Учебните програми за придобиване на правоспособност се заверяват от главния директор на Инспекцията( Юлиан Иванов); Разследването на авариите и злополуките се извършва от главния директор на Инспекцията; Регистрацията на фирмите за дейност и издаването на лицензи се извършва от главният директор." Текстовете от Закона за техническите изисквания към продуктите обвързват възнагражденията на инспекторите в ДАМТН с броя на съставените от тях актове за нарушения на същия този закон.
- Кое ви кара да твърдите, че Иванови имат протекции?
- Пръв братовед на Ива Иванова- Ангел Димитров Ангелов, който отговаряше за Инспекцията във Враца, стана председател на ДАМТН. Синът на Иванови работи за газовата група Технотерм Инженеринг с дъщерна фирма Термола. Първата фирма е собственост на съпредседателя на парламентарната група на ГЕРБ Красимир Велчев и на Александър Кожухаров, който, подозирам, е далечен братовчед на Юлиан Иванов. Кожухаров има дялово участие и в газоразпределителното дружество Ситигаз България, което е основано от италианската "Група дружества газ Римини". Семейство Иванови издават лицензии за газов бизнес, а са в него. Бяха близки до разследваната за корупция бивша зам.- министърка на икономиката Нина Радева. Винаги са се ползвали с лобистка намеса и политически чадър на най- високо ниво!

Красимир Велчев, съпредседател на парламентарната група на ГЕРБ: "Няма конфликт на интереси"

Да, имам дялово участие в Технотерм инженеринг и при мен работеше синът на Иванови от ДАМТН. 2-3 години бе проектант при мен, вече не работи. Напусна, за да няма конфликт на интереси. Доколкото знам, сега работи в "Овергаз". Къде трябваше да работи- може би в ДАМТН? Тогава щяхте да питате дали не е уреден от родителите си. Защо да не може да се развива в тази сфера- как синовете на военните стават военни?




Юлиан Иванов, директор на Инспекция за държавен технически надзор: "Няколко пъти ни проверяваха от Прокуратурата"


Инспекцията , за която отговарям 2-3 пъти е проверявана от Прокуратурата с отрицателен резултат. Срещу г-н Златанов също тече прокуророрска проверка затова, че е пуснал на пазара асансьори с фалшиви декларации за съответствия. Проверката е следствие на случая във Велико Търново, при който асансьор смачка кола с двама души вътре. Асансьорът бе на неговата фирма! Синът ми е обикновен инженер и от 2 години не работи за Технотерм инженеринг. Велчев тогава не бе депутат. Законът за техническите изисквания към продуктите е приет през 1999 година. Не съм го писал аз, не съм участвал като експерт към икономическа комисия. При бившата зам.- министърка на икономиката и енергетиката Нина Радева съм ходил и съм сядал на маса с десет човека и със Златанов. Отговарял съм на негови обвинения. Моята съпруга не познава Радева. Никой от семейството ми няма роднинска връзка с Ангел Ангелов, това е долна инсинуация. Дирекция "Безопасност, технически надзор, здравословни и безопасни условия на труд" в Министерство на транспорта трябва да контролира съоръженията с повишена опасност в сградата на самото министерство. Утре и Министерство на образованието ще започне да осъществява контрол на съоръженията с повишена опасност в училищата. Това е наша функция!



Александър Кожухаров: "Нямам никакви братовчеди"


Сериозна фирма сме, от 21 години работим в бранша, но не сме свързани с ДАМТН. Не зная защо се появиха тези опити да ни дискредитират.
"Овергаз":Асен Иванов работи при нас от 3 години в сградни газови инсталации. Нямаме общо с ДАМТН, която осъществява контрол над държавните преносни газопроводи на Булгартранс газ. За градските газопроводи и съоръжения на "Овергаз" на територията на страната е лицензирана да отговаря "Овергаз техника".



Ива Иванова, експерт в Отдел "Контролно- методичен":


"Обърнете се за официално мнение към Агенцията с въпроси. Знаете ли какъв пост заемам? Нямам правомощия, с които бих могла да се ползвам за лично облагодетелстване. Няма да коментирам за сина ми."



Костадин Башов, началник на отдел:


"От никого не съм искал подкуп. Я да прекратим разговора..."


ДАМТН: Придържаме се към закона!
Всички документи и действия, за които в ДАМТН се събират "определени суми" са регламентирани в Тарифа 11 за таксите, които се събират по Закона за държавните такси. За "други суми" Главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" е проверявана нееднократно и такива случаи не са установявани. Не ни е известно между г-н Ангел Ангелов и г-жа Ива Иванова да има каквато и да било роднинска връзка. През април 2006 г. началникът на регионалната инспекция в Благоевград е приложил заповед за спиране на съоръжения с повишена опасност, работещи в завода на "Изамет 05". Констатирани са били неизправности на съоръженията, които не са били регистрирани и не са им извършвани технически прегледи по реда на ЗТИП. Г-н Златанов е изпуснал 14-дневният срок за оспорване на акта и затова жалбата му не е разгледана.

1 коментар:

  1. А чие производство е пропадналият във Великотърновския хотел "Болярски" асаснсьор с журналистката от БТв?
    Защо същият асансьор не е произведен в съответствие с Директивите, и коя точно директива е приложил господина и изобщо знае ли как и защо се прилагат?
    Колко асансьора е продал г-н Златанов в други държави от ЕС и защо не смее да продава из него?
    Изобщо неговите асансьори съответстват ли на Директива 95/16?
    А гръцкият орган за оценка на съответствието, който му е издал сертификата за "Пълно осигуряване на качеството" знае ли на какви боклуци Изамет поставя техният номер?
    А какво мислят бившите колеги на г-н Златанов от Асансьорния завод за него и продукцията му?

    Не случайно неговите асансьори ги наричат с името "ИЗМЕТ".

    ОтговорИзтриване