понеделник, 19 юли 2010 г.

Кризата разори попове бизнесмени

Отчетата съвместяват бизнес с богослужения
от ТАНЯ ИВАНОВА

"От година и половина нямам нищо общо със строителната фирма, която притежавах в съдружие. Разделихме се с моя съдружник, нещата минаха през нотариус. Намирахме клиенти, а други фирми строяха. Предлагахме продажби на апартаменти- това разказа специално за вестник "168 часа" отец Емил, който служи в шуменската църква "Свето възнесение Господне". - Поне имам нюх към строителството, някога ремонтирах покриви. Когато бях студент, работех като строител в Света гора- Атон. Там се възстановяваха основно манастири и научих много. Покривът на църквата капе и ми идва да се кача и да го поправя сам. Ако беше 50 квадрата вече да съм го направил, но това е катедрален покрив като на "Св. Александър Невски" и е декар и половина. Не е работа за един човек"- жалва се отецът.Бизнес-интересите на отец Емил изиграват положителна роля за реновирането на църквата. Когато отива в храма преди години, състоянието му е окаяно- таванът тече и е опушен, а за стенографисване не може да става и дума. "Моя фирма не е влизала тук. Друга направи обновленията на ел.-инсталацията. Всички фирми са с конкурс. Епархийският съвет във Варна ги проучва и се произнася, нищо не е случайно..."Три години след идването на отец Емил към църквата има неделно училище с нова мебелировка и иконостаси. Състоянието на помещението говори за средства, които не са пестени, и за добра поддръжка."В училището идват малки и големи. Защо да се молим точно в храма божи?- ме питат. Създадохме и библиотека в неделното училище и хората си заемат книги от нея, после сядаме и беседваме. Хората се връщат в храма, когато тук е уютно, все пак това е техният дом!"- разказва отец Емил.Според него няма мистерия в средствата, налени в църквата. Хората дават своята лепта за възстановяването на старинния храм, построен през 1857 година, и парите са от дарения. 90% от спонсорите постъпват като истински християни и не искат да се знаят имената им и колко дават, твърди отчето. Наскоро хората сами са изчистили опушените от свещи стени."Всичко беше унищожено от лошото стопанисване. Днес хората ме питат: От какво имаш нужда и аз казвам- Да се боядиса параклиса. Сега служим трима млади свещеници- отец Красимир, отец Васил и аз. Работим усилено за ремонта на църквата."Приемната на храмовия комплекс има вид на бизнес кабинет с луксозни столове и кафемашина, а параклисът още мирише на прясна боя. За зимата са предвидени радиатори, които да го отопляват за кръщаването на децата. Дворът на църквата е с обновени плочки, предстои събаряне на ненужни складови постройки и изграждане на магазини към храма. Голямата амбиция на отец Емил е в църквата да бъде изградена система за аспирация и стените да бъдат изографисани."От година и половина не съм се занимавал с бизнес. Трудно се съвместяват двете неща. Сега съм много спокоен и си гледам само духовната работа. Нищо друго не ми трябва..."- казва в заключение отец Емил.

Антим се вози на луксозна Мазда


Протосингелът на Видинската митрополия отец Антим е смятан за един от най- богатите свещеници в българската църква. До 2008 той е игумен на Клисурския манастир и назначава свои сродници за икономи на манастира. "Бях назначил сестра си за ръководител на гостилницата, а зет ми за снабдител. Бях млад игумен и не можех да се справя сам с работата. От 2008 обителта е женска, а аз съм само духовен ръководител и наставник на шестте монахини. Към манастира днес има няколко гостилници с рибарници. Не знам кой ги стопанисва"- разказва отец Антим. "Смешно е, че казват, че съм богат. Не се занимавам вече с бизнес. По устав има забрана духовници да членуват в политически и търговски организации, ако търговското дружество не е собственост на църквата. Занимавам се само с богослужение"- твърди отчето.Отец Антим призна, че се вози на служебна Мазда, модел от 2006 година и негов съученик от семинарията му е личен шофьор. "Заплатата му е под 700 лева. Аз дадох предложение колко да е, а Епархийският съвет одобри. Няма нищо нередно"- защити се протосингелът на Видинската митрополия.

Отец Славчо Проданов:Божа работа дали ще правя бизнес пак...

Отец Славчо Проданов, който служи в храм "Свети Иван Рилски" в Търговище, също е имал частен бизнес. До преди 2 години той държи две кафенета под наем в центъра на града- "Елена" и "Акварел". Заведенията и до днес са известни като "кафетата на отец Славчо". Настоящият обственик на бар "Елена" дори не е променил името от времето на предишния му собственик и твърди, че Славчо Проданов вече не е в бизнеса. Другото бивше кафене на духовника- "Акварел" е подземен бар и се намира на Улицата на цветята в Търговище, която е централна. "Помагах си на малката заплата- не отрече отчето. - Наближавам 60-те и се отказах да не се ядосвам с бизнеса. Божа работа дали ще започна пак..."



Кризата не удари пиарите на отците

Кризата не важи за един от най- верните хора на патриарх Максим- видинският митрополит Дометиан. Засега не е ясно дали заплатата на пресаташето на митрополията Юлия Таран е от пари от продадени свещи. Колеги на митрополита недоволстват, че пресаташето присъства редовно на заседанията на Светия синод и демонстрира особено близки отношения с митрополита. Дамата дори подарявала на патриарх Максим миниатюрни букетчета с цветя. От видинската митрополия коментираха, че пиарката обслужва интересите на епархията, а не личните нужди на митрополита. Дометиан не бе открит за коментар.

Няма коментари:

Публикуване на коментар